Annons:
Etikettbeteende-lek
Läst 4755 ggr
Rubiinen
2010-03-23 10:46

Sparvpapegoja

Skulle vilja få reda på följande fakta om Sparvpapegojan:

Var kommer den ifrån?
Vad äter den? (I vilt tillstånd)
Hur skall den hållas i fångenskap?
Hur lever den i vilt tillstånt, ekologi
Hur fungerar dess häckning
Har den lätt för att lära sig prata?
Vad äter den i fångenskap?

tack på förhand! Glad

Annons:
Aviendha
2010-03-31 15:33
#1

Jag har ruskigt dålig koll på just sparvpapegojor, just fått upp ögonen för dem själv :)

Men jag ska hjälpa dig med det lilla jag vet på rak arm:

I fångenskap så bör de hållas i par, om man inte har en ruskigt stor voljär med tanke på att de är rätt så aggressiva mot andra fåglar. Man bör inte heller hålla dem ihop med andra arter, inte ens med den normalt sett fredliga nymfkakaduan eller undulaten av den anledningen. Ang. måtten så finner du dem i vår artikel om lagen (ledsen att jag inte länkar, men den hittar du enkelt här på sajten) och de är ju ca 13cm så de lär ju gå under det minsta måttet om jag får gissa, men det kan du ju se utifrån tabellen :) De varierar en aning i storlek beroende på vilken underart det är, men det är inte mycket, mest färger och så. Finns många färgmutationer på dem.

Vet att lessons sparvpapegoja kommer från trakterna kring peru och equador, men jag vet inte om det gäller de andra underarterna även om man kan gissa att det är så.

När det gäller foder då är pellets, frukt och grönt och fröer det som ges. Har för mig att de behöver fröer iaf.

Det är en flocklevande fågel i det vilda och det lär inte vara svårt att häcka dem, snarare tvärtom. Man rekomenderas inte ha mixade kön eftersom de kan få för många kullar vilket kan tära så hårt på honan att hon dör. Som med andra fåglar tvivlar jag på att det är några problem att hålla ett par av samma kön ihop. Dessutom ka man aldrig häckapå fåglar man inte vet genetisk bakgrund på, kanske speciellty när det gäller lite mer "ovanliga" fåglar som dessa.

Detta är det lilla jag kan om just dessa, men googlar du lär du finna en hel del mer som kompletterar detta :) Jag kan verkligen för lite om dem.

Upp till toppen
Annons: