Annons:
Etikettpapegojarter
Läst 12137 ggr
Sweelin
11/15/10, 10:04 PM

Hjälp med att välja papegoja!

Hej!

Jag undrar lite om papegojor och deras beteenden. Jag har haft/har två undulater sedan 4 år tillbaka, men nu vill jag ha något större jag hade tänkt med och jag undrar om ni kan komma med lite tips Glad

Det jag söker är en fågel som är väldigt social och trevlig, lätt att få tam men också inte så högljudd eftersom det är jobbigt nog med undulaterna Rynkar på näsan 

Inte så jätte stor för det känner jag blir lite för mycket för mig Glad Men alltså en trevlig och lugn fågel.

Har ni något förslag så uppskattas det mycket!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
RosaKiwi
11/15/10, 10:41 PM
#1

Jag är ingen expert :P Letar sj efter just det du beskriver och kakariki verkar stämma in på det =)

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

Sweelin
11/15/10, 11:24 PM
#2

Läste lite om dem, verkade riktigt trevliga Glad Någon som har lite erfarenhet av dem?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Aviendha
11/16/10, 9:20 AM
#3

Jag skulle faktiskt be dig att hejda dig lite, tycker du att undulater låter mycket så finns det väldigt få andra fåglar som eventuellt kan passa dig ljudmässigt, och så var det ju de andra kraven med ;) En rosella har jag aldrig hört pipa, men de ska även vara rätt skygga och inte alls lika kontaktsökande som du nog vill ha dem, bara för att ta ett exempel.

Kakarikin har jag ärligt talat dålig koll på, kanske kan du försöka att hälsa på några minst en gång innan du bestämmer dig för att skaffa? Vad en människa beskriver som mjukt/lite kan vara mycket för en annan.

Sweelin
11/16/10, 10:57 AM
#4

#3 Hejda mig? Förvånad Nej då! Det är lugnt, jag har flera år på mig att bestämma och kolla läget Flört Hade självklart tänkt att prata med uppfödare sedan osv, men just nu är det bara ideér på en lämplig fågel Glad Undulater låter exakt hela tiden och mina gallskriker ofta Obestämd Så helst inte någon fågel som är värre och låter hela tiden :).

Jag har även skrivit till en sida som jag tycker låter jätte bra! Ska prata med dem lite angående fågelsorter och hantering.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

RosaKiwi
11/16/10, 11:26 AM
#5

Länken funkar inte =(

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

Sweelin
11/16/10, 4:01 PM
#6

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
Aviendha
11/16/10, 5:43 PM
#7

#4 Aha, det låter som en bra inställning :) Lite svårt att veta såhär bara ändå, många frågar ju just denna fråga och får de ett artförslag så har de inte sällan införskaffat en fågel inom en vecka utan att egentligen ha tänkt igenom det hela, så det var väl ett "för säkerhets skull" från min sida :)

Jag har inte varit i kontakt med stjärnås men de har ju erfarenhet av flera olika arter så de kan säkert hjälpa till. Jag skulle själv mer än gärna åka dit, men det är en bit så det får jag väl ta om jag har vägarna förbi trakterna :)

Sweelin
11/16/10, 5:59 PM
#8

Efter skolan så flyttar jag ju ner till Kalmar så för mig blir det väldigt nära till Lessebo Glad Hade tänkt att åka dit och prata med dem något då Flört Jag har kikat mer på Kakariki, samt 100 andra arter, men fastnar speciellt för dem!

Kollade nyss på Mustachparakit men dom kräver väldigt mycket uppmärksamhet, och blir lätt aggressiva, så dem får jag nog titta på lite senare Obestämd

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

HoyaNoyan
11/26/10, 11:25 AM
#9

Förlåt att jag lägger mig i Sweelin! MEN!

Vill du verkligen lära dig och få vettiga, ärliga råd och sen en fågel värd pengarna så tycker jag absolut inte att du ska gå dit!!!!!!! Jag har egen erfarenhet av stället och min kritik efter att ha jobbat där är inte nådig!

Jag vet att detta låter som skitsnack men den som vill höra vad jag menar är välkommen att höra av sig via privat meddelande så ska jag berätta!

Obs! Jag gör inte detta av nån annan anledning än att jag tycker synd om djuren på stället och djur som har oturen att bli omplacerade dit. Djuren där mår inte bra och då blir det heller inte bra för nya ägare!

T-Wolf
12/20/10, 8:05 PM
#10

Kakariki är underbara fåglar, riktiga clowner.

Jag har haft kakisar i flera omgångar under 15 år och det är tillsammans med svarthuvad vitbukspapegoja det underbaraste fåglar jag känner till :)

Generellt så är parakiter från Australien lugna och inte skrikiga, parakiter från Afrika, indien och därikring är ofta väldigt skrikiga.

Solparakit som kommer ifrån Guyana, Surinam och norra Amazonas i Brasilien…dessa fåglar är extremt skrikiga och inget man har i lägenhet. Men sök på google så kan du se vilka arter som passar dig bäst..(kakariki, kakariki, kakariki) Skrattande

Sweelin
12/22/10, 10:46 PM
#11

#10 Men har hört att kakarikis kan vara rätt skygga, nyfikna och framåt javisst! Men inte direkt "gosfåglar" som man kan sitta och gulla med? :)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Minty10
12/23/10, 8:45 PM
#12

Va svårt!Obestämd

Min kompis har Lessons dvärgpapegojor, dom låter nästan inte alls, i jämfört med undulaterna, då. Även Katarinaparakiter är tystlåtna fåglar, men jag vet inte om dom är så sociala av sig.

Sweelin
12/25/10, 4:23 PM
#13

#12 Hittade inte direkt Lessons dvärgpapegoja, utan sökte på lessons sparvpapegoja & dvärgpapegoja istället ^^ Dom sägs vara högljudda?

Katarinaparakiten är lite liten tycker jag :/ Vill ha en lite större fågel än undulaten.

Tror nästan att det blir en nymfkakadua dom här åren och senare då jag har flyttat och har jobb osv, så skulle jag kunna tänka mig en Mjölnaramazon faktiskt! Fast dock inte ännu på lääänge!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
Wassago
12/25/10, 5:41 PM
#14

#13, Tänk bara på att just Mjölnaramazonen e den mest ökända bland amazonerna när det kommer till skrik å gap, så se till å ha en bit till närmsta granne!! ;)

Sweelin
12/26/10, 12:13 AM
#15

#14 Jaså? Förvånad Har läst eller försökt hitta mycket info om dem, och där sägs det att dom är en av dem lugnaste och minst högljudda sorten av amazonerna?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Wassago
12/26/10, 4:02 AM
#16

hehe.. då vill jag nog påstå att dom har fel! :) Jag har själv sagt nej tack till två mjölnar amazoner som jag fått gratis om jag ville, å min kompis tropikhus tvingades göra sej av med sina just pga deras hemska oljud! Men dom e jäkligt granna!!

Wassago
12/26/10, 4:15 AM
#17

Gjorde en snabb slagning på dom, de första två skrev så här;

"Vi har idag en Mjölnaramazon som är den absolut socialaste fågel du kan tänka dig, dock sitter hon i sin bur och skriker efter uppmärksamhet hela tiden tills man tar ut henne och låter henne få vara med alla besökare hos oss." det var stjärnås.

Wikipedia skriver så här:"Mjölamazonen är oftast skrikig och lär sig lätt att prata."

Utdrag från en debatt på zoonen "Ja den på kortet finns d bara 2-3 st av i sverige vad jag fattade enligt ägaren..Hon har försökt få tag på en likdan som partner men att det e hopplöst..
Ja den amazon tjejen kunde låta höööögt!"

Å så fortsätter det.. en av orsakerna till att det finns så få mjölnar amazoner är just att de inte e så poppis pga sin ljudvolym…

Överallt där man diskuterar mjölnaramazonen så e ljudvolymen en ledstjärna genom diskutionerna eller infon… Var fann du den infon om att de skulle vara bland dom tystlåtnare??

Sweelin
12/26/10, 4:01 PM
#18

#16 #17 Jaså så pass? Förvånad Den vanligaste är ju gulpannad amazon, hur är dem då?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Wassago
12/26/10, 4:32 PM
#19

Har inte haft den gulpannade, men har haft fyra blåpannade amazoner under en tio års period. ALLA gojor låter ganska bra, det går inte att komma ifrån, men mina har inte varit spec störande. Sen e det ju en vana åxå.. :) Har du levt med gojor i 25 år så får man nåt slags filter i örat så man störs inte så mycke! :) Nu har jag ett par Grå Jako samt ett par Nymfkakaduor och letar efter sparvpapegojor och fladdermuspapegojor!

Men som sagt, mjölnarn e en riktig gaphals så även arorna, dom e hiskerliga även om jag älskar dom! :)

Sweelin
12/26/10, 10:29 PM
#20

#19 Haha ja okej bra att veta Glad Vill ju ha en lite mer "fågel" i fågeln som sagt när jag blir lite äldre Flört Hade tänkt mig i så fall en omplaceringsamazon eftersom jag absolut inte känner för en liten! Finns nog många som lessnar tyvärr…

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
Wassago
12/26/10, 10:41 PM
#21

Omplaseringsgojor är inte det lättaste att ge sej på… dom har ofta stora problem med sej i bagaget… Man bör vara rejält erfaren och vara beredd på många bett å hysteriska anfall.. En unge som är salufärdig är lika stor som en vuxen men utan massa dåliga erfarenheter i bagaget, det bästa du kan göra är att finna en seriös uppfödarre och köpa din fågel direkt därifrån!

Sweelin
12/27/10, 1:16 AM
#22

#21 Jag själv tycker att man inte ska ta en unge om man inte hade tänkt att ha den i 50 år, då känns det bättre med någon som behöver ett nytt hem Glad Och alla omplaceringsfåglar behöver absolut inte vara vanskötta!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Wassago
12/27/10, 9:07 AM
#23

Nä, dom behöver inte vara vanskötta men för en papegoja som byter hem är bara det ett oerhört trauma, och det finns ofta orsaker som gör att de blir omplaseringar… många omplaseringsfåglar har kanske både tre, fyra eller fler flyttar bakom sej, dom brukar i slutändan hamna på nån djurpark då deras psykiska problem blivit så stora att de inte längre fungerar att hållas som sällskapsfåglar. Och har du inte tänkt ha en papegoja de närmsta 50 åren som målsättning i vart fall innebär det att du skall finna en omplaseringsfågel som inte e äldre än 15-20 år och som då inte har ett flertal flyttar bakom sej och inte några psykiska besvär… blir inte lätt tror jag! :) Tyvärr e blocket (som ett exempel) fyllt med omplaseringsfall, det ena värre än det andra å många av dom har hunnit med upp till fyra, fem hem redan de första fem åren. Då låter det nog som att Nymfpapegojor vore mer passande, dom blir 25-30år!

[Empisen]
12/27/10, 4:00 PM
#24

Jag skaffade mig en Kakariki igår! Han är en väldigt tyst fågel kan jag säga, han blev irriterad när jag dammsugade igår men inte ens det lätet var "irriterande" Tungan ute
Eftersom detta är min första & jag skaffade honom igår har jag inte lärt känna honom riktigt än ^^
Men när jag haft honom ett tag kan jag nog berätta mer Glad

Sweelin
12/27/10, 4:15 PM
#25

#23 Jo men precis, blir svårt och så… Får nog nöja mig med en nymf först innan jag ger mig in på något extremt svårt Flört

#24 Vad kul! Hoppas att det går bra för er Skrattande

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Wassago
12/27/10, 6:29 PM
#26

#25 Låter bra! Å nymfer är underbara fåglar!! :) Grattis Empisen, Kakariki är åxå härliga och charmiga fåglar! Du kommer att få mycke glädje av den!!

Melcedo
1/28/11, 12:57 AM
#27

Tysta? Papegojor är ju inte direkt kända för det.

Men kakariki. Underbara varelser.

Annons:
Sweelin
3/8/11, 11:40 AM
#29

#26 #27 #28 Haha ja kakariki dårå, vill ha en väldigt kelgosig goja känner jag eftersom jag är lite go utav mig ^^ Men just nu kanske det blir en kakariki eftersom jag har kollat mycket på dem, men annars nymf eftersom dom är lite coola! Skrattande
Men har fastnat för arten amazon som jag någon gång vill ha!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Ixectrona
3/12/11, 10:16 PM
#30

Amazoner är ett släkte, som det finns drygt 30 arter av. Flört
Alla kända för att föra rätt mycket oväsen, men av någon anledning kan jag aldrig hitta ett klipp på en riktigt skrikande amazon på YouTube? (Medan det är jättelätt att hitta klipp med skrikande kakaduor, aror, solparakiter osv.)

CaithSith
4/12/11, 8:22 PM
#31

Har inte läst hela tråden, men jag är mycket nyfiken på solparakiter.. Och jag har hört så olika uppgifter. Att de mest är skrikiga om de har fel förutsättningar tex.

Någon som kan berätta mer? De är väl inte så vanliga i Sverige?

Ixectrona
4/13/11, 2:18 PM
#32

Solparakiter (och kilstjärtsparakiter överlag, dvs. släktena Aratinga och Pyrrhura) är inte vanliga i Sverige, nej. Rätt konstigt då de lär vara minst lika bra sällskapsfåglar som långvingepapegojor, nymfkakaduor osv.

Men jo, Solparakiter låter. Mycket. Sök på YouTube efter "Sun Conure" och "noise" eller "scream", och då ska få se (höra) på grejor.

CaithSith
4/13/11, 10:57 PM
#33

Ah okej. Trist att de inte är så vanliga här, de är ju så fina!

Någon som har tips på fåglar i samma storlek som också är sällskapliga, men inte låter lika mycket?

Har kikat på kakarikis men läst att är mer orädda och nyfikna snarare än tama..

Ixectrona
4/14/11, 12:27 PM
#34

Långvingepapegojor, nymfkakaduor, kanske vitbukar?
Vitbukar kan däremot också låta en del, och är extremt aktiva.

Annons:
[Empisen]
4/14/11, 12:34 PM
#35

Jag kan ju berätta lite om min Kakariki jag haft ett tag nu!

Han är en sådan rolig fågel! Vet verkligen hur han ska få mig att skratta, jag har fått honom att kunna vara på handen, inga problem. När han töntar sig och inte vill hoppa upp så säger jag bara nää sluta tönta dig nu… Så hoppar han upp Tungan ute
Jag har inte träffat så många individer men jag älskar min lilla Kakariki Skrattande

Sweelin
4/26/11, 10:30 PM
#36

Har tittat runt lite till och hittat en papegojart som heter Pionus! Fastande lite för den men har int e läst så mycket fakta ännu, men den verkade härlig! Skrattande

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Wassago
4/27/11, 6:10 AM
#37

Pionusen är en kanon trevlig goja ( du har både P. menstrius samt P. maximiliam, vet inte om det finns fler inom det släktet men det e inte omöjligt), min första "riktiga" papegoja var en blåhuvad, Agaton hette han å var en helt underbar fågel! Som nybörjarfågel är den åxå väldigt bra som, en ganska lugn och lågmäld fågel (för att vara goja)

Enda nackdelen med dom är att dom väldigt lätt drabbas av en spec sjukdom som sätter sej i luftvägarna och leder till döden, det var så Agaton dog och känner även en uppfödare som blivit av med ett par st pga detta. Dom behöver ganska hög luftfuktighet!

Annars kan jag varmt rekommendera Lessons sparvpapegoja! Har nyligen fått hem två blå sådana, två bröder! Smurfarna som jag kallar dom! :) Mycke roliga fåglar som e busiga å frammåt utan att vara störande, låter ganska trevligt och skitar inte ner speciellt mycke heller!

Sweelin
4/27/11, 2:16 PM
#38

Jaha, jag försökte hitta en nackdel med pionus haha, eftersom dom inte kan vara helt felfria Glad

Nja, känner mer för en större fågel eftersom jag har haft undulater nu i 4 år tror jag att det är? Så vill ha lite mer att ta hand om så att säga. Annars är dom riktigt fina!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Upp till toppen
Annons: