Annons:
Etikettbeteende-lek
Läst 5084 ggr
kaningodis
1/28/09, 10:07 PM

Kan era papegojor göra några konster/trick?

Som rubriken lyder; Kan era papegojor göra några konster/trick? Har ni några bilder eller filmer när papegojan gör konsten?

Förklara gärna också hur ni lärde dem.

Kastanjegårdens Kaniner

Annons:
zickan
1/29/09, 12:36 AM
#1

Haha.. räknas det att plocka av tagenterna på datatagentbordet eller mobil telefonen ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Aviendha
1/29/09, 11:25 AM
#2

#1 Haha, satt just och klurade på det ;) För det är då mina nymfer duktiga på så fort tillfälle bjuds.

kaningodis
1/29/09, 6:04 PM
#3

#1 Hm, om de kan göra det på kommando så kan det väl räknas =P haha, det lär ju bli ett ganska dyrt trick också ;)

Kastanjegårdens Kaniner

dolfen
2/2/09, 4:22 PM
#4

Lyckas ofta få henne att skita på befallning. Cool

Därefter kan jag slappna av en stund till. Flört

Fast de gånger hon inte vill, Rynkar på näsan

måste jag ju kika runt mig och på mig. Skrikandes

Fast… Det är ju bara ett litet skit-trick, förståss.

Glad

Mizzi
2/3/09, 1:11 PM
#5

En av våra nymfer diggar till musik Glad

Har dock ingen film på det tyvärr.

Det är min dotter som har lärt henne att göra så, hon brukar stå vid buren och spela musik på sin mbil och digga med huvudet så började ena nymfhonan ta efter.

Först trodde vi det bara var en tillfällighet, men det visade sig att hon gör så varje gång dottern ställer sig där och spelar musik från sin mobil Skrattande

Lilac90
2/4/09, 10:10 PM
#6

ja min nymfparakit kan busvisslaSkrattande

Och han kan dansa.

Annons:
Mizzi
2/5/09, 12:15 AM
#7

Busvissla kan mina nymfer också Skrattande sen kan dom vissla bitar ur en del olika melodier Glad

niffen
2/6/09, 10:52 PM
#8

Min gojja ääääälskar när man dammsuger! Hon är helt kär i dammsugaren. När man drar fram den så klättrar hon så fort hon kan ner till golvet och springer fram och pillar på dammsugaren, alla fina skarvar och skruvar, även fast den låter mycket.

Om man har stängt in henne i buren (lite jobbigt om man skulle råka köra på henne) så dansar hon, hon flyttar hon fram och tillbaka på pinnen och kluckar, ser skoj ut :)

Sedan om man står på en matta nära buren och drar med foten fram och tillbaka så att det låter lite "skrapigt" så dansar hon, fast då gungar hon på huvudet fram och tillbaka och "headbangar", ska försöka filma det någon gång!

Crotalus-Adamanteus
2/7/09, 8:22 AM
#9

#8 De vorre kul att se lite headbangning Glad

kaningodis
2/9/09, 11:06 PM
#10

#4 Det är ju ett väldigt bra trick och mycket användbart!

Är det någon som har lyckats få med något trick på film? Är det någon mer än jag som alltid misslyckas med att få med det på film? Alltid när jag ska filma in något så sitter de knäpptysta och blixtstilla…:P

Kastanjegårdens Kaniner

zickan
2/11/09, 1:43 AM
#11

ja det kunde jacko.. när man satte på rock eller trance så headbangade hon. trampade även runt och dansade. kunde starta henne med att säga kom igen nu eller dansa…

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

niffen
2/11/09, 8:57 PM
#12

#10

Det hade jag svårt med när Amorina fortfarande var lite pigg då gjorde hon perfekta trick utan kameran men var som förstenad när kameran var framme.

Nu när hon blivit lite segare och äldre så gör hon grejjerna när hon ska, men det är inte lika bra som förr…

Förut om man sa "Heeeej…" så fortsatte hon med "…Amoriiiinaaa" men om man kommer fram och säger "Heeeej…" till henne nu så får man ett "..iinaaa" tillbaka. Vad hände med Amor? Skrikandes

dolfen
2/12/09, 5:31 PM
#13

Man får vänja dem vid kameran.

Om man stressar när man ser att de gör något som man vill ha på bild, tror jag att de känner av det + att det kopplas samman till en sak (kameran) som, om man inte vänjer dem vid den, gör dem misstänksamma. (Gissar jag iaf.)

Annons:
Aviendha
2/12/09, 5:33 PM
#14

#13 Det tror jag med. Det går ju att träna dem med att ha kameran framme under vanliga omständigheter.

Mina nymfer gillar inte kameran sådär jättemycket, tror de känner sig väl iaktagna ;)

niffen
2/12/09, 11:02 PM
#15

På det sättet är kameran inget problem! Man kan lungt sitta på matsalsbordet och pilla sönder den har Amorina visat :D
Det är nog bara slump, eller att dom är riktigt smarta och inte vill bli filmade  :P

dolfen
2/13/09, 7:25 PM
#16

Kom på ett litet "trick" till. När man har besök av någon som inte känner till fågelbeteende, och jag ser på fågeln (påfågeln Skrattande) att hon ska "ruska av sig", säger jag: "Shake it baby". Och så tror de att hon shakade pga det jag sa. (hehe).

kaningodis
2/14/09, 4:08 PM
#17

#16 Haha, vilken rolig idé! =D

Kastanjegårdens Kaniner

Aviendha
2/14/09, 4:21 PM
#18

#16 Det gäller att plocka poäng när man kan ;)

Gör samma sak själv med illrarnas gäspningar Oskyldig

Bentee
3/8/09, 8:11 PM
#19

Min gammle amazon sträcker fram benet och ska skaka hand om man säger "Hälsa".

Han kan även toalettricket. Om han vart i soffan länge tar jag honom till buren och säger "Bajsa", och är han nödig så släpper han en bomb och får komma tillbaka till soffan. Rätt bra.

Säger man "Kolla vilken snygg tjej" när man kollar ut genom fönstret säger han ibland "wow".

Skrattande

J-Parnebo
3/10/09, 8:55 AM
#20

Min amazon böjer huvudet om jag höjer fingret och pekar neråt.
Och så kan hon om  jag gömmer en nöt i en hand vet hon vilken hand den är i.Flört

Annons:
Calico
4/25/09, 11:21 AM
#21

Mina nymfer kan busvissla. Medea visslar som bara den om man säger att hon är fin och duktig. Men något annat har dem inte velat lära sig. Medea anstränger sig i en halv minut, sen tröttnar hon och börjar söka uppmärksamhet istället. Fast hon är en riktig linslus. Så om hon kunde några trick skulle det inte vara svårt att få dem på bild eller film. Det är nästan så att hon kråmar sig när kameran  kommer fram.

/Matilda

Aviendha
4/25/09, 12:27 PM
#22

Vid ett starkt, mörkt "NEJ!" så flyr mina nymfer hals över huvud, om de sitter på den förbjudna lampan. Tydligen har de förstått att de inte får vara där (biter i kabeln och kan då få ström i sig om de biter sönder den och förstör själva lampan), för de reagerar inte på samma kommando om de sitter på ex. gardinstången.

Även om de hör kommandot rätt ofta (används på illrar) så fungerar det faktiskt när de är och terroriserar.

Kanske inte är ett trick eller en konst, men det är något de kan, med ett kommando Oskyldig

rabbitlove
5/27/09, 2:26 AM
#23

haha=p gulle har redan lärt sig att göra en lopping runt min hand=p

Avialae
7/22/12, 1:45 PM
#24

Mina kan en hel del olika. Alla är targettränade. Inkallning, flyga dit man pekar (till pinne från mig, mellan pinnar, till buren osv) vinka, snurra, high five, och alla de "vanliga". Sträcka fram föttena för kloklipp, ta vätska ur spruta och annat sånt nödvändigt.

Min Timneh vinkar och säger "hallå! när man ber honom hälsa, och kan svara på en del frågor. (Är du ledsen? Wääääh wäääh!" Vad säger katten? "Mjaaau" osv.) Kongon busvisslar när man frågar om hon är snygg och lite annat.
Senaste jag jobbat på är att lära Timnehn måla, men det är inte hudraprocentigt ännu så en film kommer väl när det är klart. :)

Upp till toppen
Annons: