Annons:
Etikettallmänt
Läst 15267 ggr
kaningodis
2009-02-09 23:20

För- och nackdelar med papegojor

Vad tycker du är det roligaste med papegojor? Vad är mindre bra med dem?

Skriv några för- och nackdelar med att ha papegojor som husdjur.

Kastanjegårdens Kaniner

Annons:
Aviendha
2009-02-10 00:04
#1

Nu har ju jag "bara" nymfer, men det är underbara djur! Stora personligheter (men det har ju alla djur egentligen).

De är vackra, livfulla, nyfikna, rogivande, underhållande, ofta sociala, faschinerande och läraktiga bara för att nämna några.

Det negativa är att de skräpar massor, dammar, skiter överallt, skriker så öronen halvt trillar av. Förstör saker, lättskrämda och knaprar gärna på allt möjligt som gör att man alltid måste ha ett vakande öga på dem så de inte får i sig något olämpligt. Inte lätta vid ex. semester om man jämför med en hund tex.

Crotalus-Adamanteus
2009-02-10 18:30
#2

Den höga ljudvolymen är en nackdel.

zickan
2009-02-11 01:39
#3

hum

en av de största nackdelarna är att inte hitta en djurvakt som fågeln gillar. att inte kunna vara borta för länge på dagarna.
det var det jobbigaste i mitt fall.

skräpa ned, finns damsugare. låter vänjer man sig med.
grannar, skaffar man hållhakar på så de inte kan klaga eller flyttar till bättre boende.

det posetiva är att alltid ha en älskling som väntar på en hemma. älskar en över allt annat. blir sur på en. stör när man inte vill bli störd. har sänder dyra saker som man kan skratta om efter ett tag.
ger en anledning till att köpa massa färg glada leksaker som är mer roliga till en själv än fågeln.
Någon man sjukt gärna vill bli av med när man är trött, men när det väl är borta kan man knappt leva utan.

suck… saknar min grå jako något fruktantsvärt. halvår har snart gått sedan hon flyttade. så tyst och tråkigt utan min flicka.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

J-Parnebo
2009-02-12 16:08
#4

fördelarna med min amazon papegoja är att alltid när man är deppig är det bara att gå upp på rummet och prata med henne, hon lyssnar alltid på mig, och att veta att man har någon där uppe som lyssnar är en stor fördel.
nackdelen är bara att hon skricker så fruktansvärt mkt :/ när jag inte är hos henne .

twinkelstar
2009-02-13 22:00
#5

jag ser inget negativt i våra fåglar , d e enligt mig underbara, om än d kan leva om, skita överallt osv Tungan ute men visst e d ju saker man ska tänka på då man skaffar goja !

har denna "tänka på" lista på min hemsida :

  • Om du bor i en lägenhet så kan det vara bra att höra med hyresvärden om du får ha djur i lägenheten, det är inte alla som tillåter det. Kanske du ska höra dig för med grannarna också? Men tänk på att under dagstid så får man faktiskt ha lite ljudnivå i sin lägenhet, det är sånt man får räkna med då man bor i hyreshus

  • Tänk på att då du köper en goja så ska den kunna äta själv! Gå inte på myten att gojan blir tamare om du får fortsätta mata den själv med välling! En fågel blir lika tam för det =) vi ställde det kravet med våra jakos att dom ska kunna äta själv innan vi hämtar dom. Jag tycker det är oansvarigt att sälja ungar som inte lärt sig äta själv! Dessuom så är det inte bara att mata, mycket kan gå fel =/ jag själv känner att det är nåt som jag aldrig skule vilja göra!

  • Innan man skaffar en fågel kan det vara bra att ha allt klart. Se till att du sparat ordentligt med pengar, fåglar är inte billiga djur. Du ha en bur som enligt lagen följer L80 (läs mer om L80 hära). I buren ska du sen sätta grenar från naturen, matskålar, leksaker mm. Leksaker är viktigt för att stiumlera din fågel och dess intelligens. Se till att försäkra din fågel, jag har mina försäkrade hos Agria (kolla under länkar för att komma till Agrias hemsida). Se även till att kanske ha en "extra kassa" om du nån gång skulle behöva åka in till veterinären.

  • Tycker du inte om att städa ? Då är inte fåglar ett djur som passar dig. Fåglar skräpar massor, dom dammar, bajsar överallt, sprätter frön osv. Så här åker dammsugaren fram minst en gång/dag. Sen så får man ju städa burarna också efter behov. Men ju fler fåglar desto oftare får man byta i buren, jag har en vaxduk som jag sen lägger tidningspapper på.

  • Tid ? Har du mycket tid ? Det är jätte viktigt! Fåglar är väldigt tidskrävande, speciellt om du har bara en som tamfågel. Man måste ge tid åt sin fågel, uppfostra den och leka med den, inte bara låta den sitta i en bur med leksaker. Du ska ha tid att städa buren, fixa dess kost mm också, har du inte den tid som krävs, skaffa din fågel en vän/partner.Det är även viktigt att fågel får komma ut några timmar om dagen och flyga och sträcka på vingarna!

  • Allergi och andra djur. Har du kollat upp så att ingen i din famil är allergisk mot fåglar ? Känner ni er osäkra kanske ett allergi test vore bra ? Finns det andra djur i huset ? Passar dom isåfall ihop med en fågel ? En katt's saliv är dödligt giftig för fåglar, den innehåller en bakterie som heter  Pasterullea Bacteria.

  • Om du vill ge fågeln till ditt barn - kom ihåg att det ändå är du som ansvarar för att fågeln har det bra. Barn kan lätt bli less på sina husdjur!

  • Har du tålamod? Kan ta ett tag att få din fågel tam, och en del fåglar blir jobbiga och trotsiga vid könsmognaden.

  • En papegoja kan leva i 40-100 år beroende på art. Det är en lång tid. Kan du tänka dig att leva nästan hela ditt liv med fågeln?

  • Skaffa inte en papegoja bara för att den är fin, frän, för att imponera på folk eller för att du vill att den ska prata, alla papegojor pratar inte.En fågel har känslor och behöver kärlek.

  • Innan du skaffar dig den fågeln just du vill ha, läs läs och läs på allt du bara kan. Det är jätte viktigt ! Finns mycket fakta på Internet och i böcker. En sida som jag tycker är bra och där jag lärt mig mycket är www.papegojprat.se där finns det ett forum där du kan ställa frågor och oftast är det någon som svarar och kan hjälpa dig.            www.bokus.se och www.adlibris.se  säljer många fina och bra engelska böcker om Papegojor.
     
    Jag vill inte avråda dig att skaffa en papegoja. Men tänk efter ordentligt, det är inte bara roligt. Att ha en papegoja är som att ha ett litet barn. Papegojor är det mest krävande husdjur. En papegoja mår inte bra av att byta hem hela tiden, dom kan bli skrikigare och börja plocka sig och det kan även bli så illa att dom blir apatiska

  • Känner du att du att en papegoja är rätt för dig så kanske du även kan tänka dig att ta hand om en andrahands fågel, det finns många fåglar på annons sidor (t.ex. blocket.se ) som behöver nya hem.

zickan
2009-02-14 17:18
#6

#5 lust att låta mig kopiera den där till en artikel här inne?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
twinkelstar
2009-02-14 21:20
#7

Går bra ! Men då får du länka till min hemsida som källförteckning   www.freewebs.com/gojerna  och Lisa Lundgren

Upp till toppen
Annons: