Annons:
Etikettallmänt
Läst 29195 ggr
moonlights
11/19/08, 12:44 AM

Bestämma kön på nymfparakiter?

Är en nymfparakit också en papegoja? (dålig på att formulera mig :P)

Men iallafall

Hur ser man skillnad mellan en hona och en hane på nymfparakiterna (någon som vet)?

(Har själv ingen papegoja men min syster har två nymfparakiter)

Vad roligt att det äntligen har kommit en iFokus sajt om papegojor också!! :D

Annons:
KickanW
11/19/08, 3:23 PM
#1

Hanarna har gult ansikte medan honorna har grått, är inte helt säker dock.

zickan
11/19/08, 7:16 PM
#2

Nymfparakiten är nyligen bevisad inte vara parakit utan en nymfkakadua ;-)

Du ser största skillnaden på att hanarna alltid har rödare kinder. Lite svårt på den svart vita och helvita dock.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Crotalus-Adamanteus
11/19/08, 7:55 PM
#3

De gäller även på Lutino oxå.

zickan
11/19/08, 10:19 PM
#4

Jepp lutino är också enkla att se på då de också har en stor fin röd fläck som hanar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sunrise
11/20/08, 9:54 PM
#5

" Enda sättet att se skillnad på könen är att honan har svaga tvärränder på undersidan av stjärten medan hanens är slätt vita eller gula." från http://www.clik.to/nymfkakadua. Det är en jättebra sida som har upplyst mig i mina tankar om att skaffa ett par.

niffen
11/20/08, 10:14 PM
#6

Det är ju jättemånga fåglar man kan se skillnad på könen genom ögonfärg eller fjäderdräkt. Tro inte på att honor sitter mer bredbent än hanar, det är bara en gammal skröna ;)

Annons:
zickan
11/20/08, 10:44 PM
#7

Enklaste på nymfkakaduan är att hanar har en rejält fin röd fläck på var sida om huvudet och honorna har en mindre inte lika stor och röd fläck.
Som unga har de både två tvär randiga stjärt fjädrar. Som äldre får hanen helfärgade medans honan behåller sina ränder.

Men ska man köpa ett djur på zoo eller liknande så brukar man sällan kunna få tag i fågeln så mycket att kolla hur stjärtfjädrarna ser ut. Enklare då att titta på kindfläckarna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Aviendha
11/22/08, 8:44 PM
#8

Det jag har hört är just det om kindfläckarna. (Hanens är klarare) Har man en vithuvad (dvs en nymf utan kindfläckar) så vet jag inte. Kanske ett DNA-test?

[jenkass]
11/23/08, 9:02 PM
#9

precis som #7 skriver så ser man det på stjärtfjädrarna. detta är dock efter första ruggningen som man kan säkerställa vilket kön det är. man kan även höra det på deras läten.

Mozart
7/9/09, 2:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vilket kön skulle det här vara då? Jag tror det är en hona, men kan det vara en hane? Kindfläcken är ganska skarp.

DoD
7/9/09, 3:23 AM
#11

#10 Det ser ut som en hane enligt bilden, vad får dig att tro att de är en hona?

Mvh Millan

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Aviendha
7/9/09, 1:46 PM
#12

Kindfläcken är skarp som på en hane. Däremot så måste man ha i åtanke att färgaveln på dessa fåglar gör att det inte är helt enkelt att gå efter färgmönster på dem längre.

Nu ser man så dåligt på bilden, men fjädrarna vid kloaken ser vågiga ut, randiga alltså, och det ska inte hanar ha.

Sjunger den? Har den uppvisat många fjäskbeteenden? (hoppa jämfota på ett "styvt" sätt, hacka med näbben, spänna ut vingarna en aning osv)

Ixectrona
7/12/09, 2:28 PM
#13

Nymfkakaduor är papegojor ja, eller snarare, de ingår i ordningen papegojfåglar (Psittaciformes), men i familjen kakaduor (Cacatuidae), medan det man brukar kalla "äkta papegojor" (alla aror, amasoner, jakos, ädelpapegojor, dvärgpapegojor, sparvpapegojor, plattstjärtspapegojor osv.) ingår i underfamiljen Psittacinae som är i familjen Psittacidae. Så både ja och nej.

Anyway. Tungan ute

Som ungfåglar ser de väl alltid ut som honor?
Men efter ruggning bör man även på lutinos kunna kolla på stjärtfjädrarna - är de randiga så är det en hona. Och honor sjunger inte såsom hanar gör.

Annons:
Friida
7/17/09, 8:11 PM
#14

10# är så gott som säker på at det är en hane! Tycker inte att stjärtfjädrarna ser möstrade ut ett dugg, dock är jag osäker på om de har det när de är vita… kindfläckens färg säger iallafall mig att det är en hane

burbank33
3/29/14, 7:51 PM
#15

Gammal tråd detta, men testar att ställa en fråga ändå:

Vilket kön är min nymfkakadua?

Han(?) är ca 1år. Svårt att beskriva färg,pärlor och så eftersom jag inte kan allt det där.  Det här är min första nymf.

Iallafall. Han visslar och har börjat småprata lite. Han vill gärna sitta på min axel (hela tiden) När han är ute så är han mer tyst. Nån liten vissling,men inget mer. (tystnaden kanske beror på att han ganska nyligen blivit tam,tar kanske ett tag..?)

Sitter hellre och småvisslar istället för att stojja. Vill gärna undersöka allt med näbben. Men det gör väl alla nymfar/fåglar.. 

Han har humör. Kan väsa och hugga med näbben fast han är så gott som tam.

Nu har han alltså visat ett beteende som gör att jag tror det kan vara en hona. Han (jag säger ´han´) började visa beteende som påminner om att häcka (eller det kanske heter Ruva?)

Kolla min tråd "lång näbb och klor undulat",där finns bilder och förklaring. 🙂

annia1
4/4/14, 1:06 AM
#16

burbank den här sajten är nedlagd så du får nog fler svar om du skriver på burfåglar eller ev undulater.

.

burbank33
4/4/14, 3:48 PM
#17

#16  Hur vet man om en tråd/sajt är nedlagd/låst? Är det beroeende på datum eller år? Eller menar du att ämnet är nerlagt?  Det borde iallafall stå när tråden/sajten är stängd.

Men okej,får söka vidare.

annia1
4/4/14, 4:22 PM
#18

burbank det där med att veta. Jag vet inte hur jag ska förklara det. iFokus har flera olika benämningar på sajter så det blir lite invecklat för mig att få det rätt. Det är få sajter som man säger är nedlagda, papegojor är en av dom. Nu kommer jag inte ihåg anledningen att just denna sajt las ned. Men istället så startades burfåglar så det går att fråga om papegojor på den sajten.

Men enklast om man vill ställa en fråga så kika längst ner på sidan där du har sajter samlade. De sajter du ser där har du störst chans att få svar. Och i ditt fall kika under kategorin djur.

.

anne_123
11/10/21, 7:06 PM
#19

#4: vänta jag börjar tvivla nu. Jag har för ett halvt år sedan köpt 3 nymfkakaduor.
2 hanar 1 hona
2 st är grå färgade med orangea kinder [dem som ska vara hanar]
Den andra honan är helt gul med röda kinder!!
Visst kan honor ha röda kinder

Upp till toppen
Annons: