Annons:
Etikettallmänt
Läst 3088 ggr
Antonia97
6/13/11, 9:06 AM

Rekommendationer?

Hej, ska man väll säga! Jag är en tjej på 13, snart 14 vårar som funderar på att skaffa en fågel. Jag tror att jag vill ha någon sorts papegoja, eftersom dem kan prata och det tycker jag är lite häftigt.

Så vad för någon sort/sorter skulle ni rekomendera en nybörjare? Skulle vilja ha någon som är hyfsat lättskött, inte jättestor och som kan lära sig att prata, och som inte heller kostar så jättemycket helst.

Också en annan fråga jag har, som jag inte har hittat på nätet än. Hur ofta bajsar papegojor?

Annons:
Ixectrona
6/14/11, 1:19 AM
#1

Papegojor skiter flera gånger i timmen, allt mellan ett par gånger till varje minut (beroende på art, loripapegojor är skitiga fåglar Flört).

Resten tar jag imorgon, det är så sent nu, men du kan hålla till godo med mina artiklar (de flesta skrivna av mig, andra skrivna av världskända papegojexperter och som jag har tillstånd att översätta och publicera) här.

Ixectrona
6/14/11, 12:11 PM
#2

Ok, då fortsätter vi.

1. Det finns aldrig någon garanti för att en papegoja lär sig prata, och det bör ALDRIG vara anledningen att man skaffar sig en (eller två, då de är flockdjur och ska inte vara ensamma), att ha fåglar är så himla mycket mer än att ha en färgglad fågel som sitter och är rolig.
Dessutom ska du veta att undulaterna är bland de bästa talarna i papegojvärlden.

2. Papegojor är aldrig lättskötta djur, de är inte hamstrar med vingar direkt. De är svårare och mer bindande än hundar, jämför det snarare med att skaffa barn.

3. Papegojor kostar mycket. Inköpspriset och priset för buren (som bör kosta minst lika mycket som fågeln) är ingenting mot vad man kommer betala i foder, leksaker, försäkring, veterinärkostnader osv. under åren som går.

De lever också mycket länge, även små Sparvpapegojor kan bli trettio år gamla, och de största kan leva i över hundra år. Hur många tonåringar kan ens förstå vilket långt åtagande det är?

Ursäkta om jag låter otrevlig, men du känns inte så insatt (men man måste ju börja någonstans), och innan man skaffar papegojor borde man ägna åtminstonde ett år åt efterforskningar innan man gör slag i saken. Ett år eller två är inte en lång tid när det rör sig om ett sådant livsomvälvande beslut.

Antonia97
6/14/11, 3:57 PM
#3

Ja, jo, jag kan nog förstå lite vad du menar. Men jag sa att jag funderade på det, det är ingen säkerhet att jag kommer skaffa en fågel, särskilt inte nu när du berättat vad du hade å säga. Och med djur kommer stort ansvar och jag är inte ens säker på om jag kan ta ett så stort ansvar, även om jag har haft ett marsvin i 3 år.

Dessutom är jag är inte världens rikaste människa, inte heller min familj, så att skaffa en papegoja kan blir för dyrt. Suck, javisst hade det vart trevligt med ett till djur här hemma. Men det blir nog inte förrän om minst ett par år i så fall.
Kanske att jag skaffar något annat sorts djur, som ännu ett marsvin exempelvis, istället för en fågel ^^

Men i vilket fall som helst, tack för att du tog dig tid att svara! :)

Upp till toppen
Annons: