Annons:
Etikettpapegojarter
Läst 4195 ggr
italodisco
2012-10-28 13:47

Ädelpapegoja VÄLDIGT OROLIG

Jag har en ädelpapegoja som jag vill ska leva länge, problemet med denna art är just att den är ny i fångenskap och har inte hållt så länge, och den skiljer sig STORT ifrån alla andra papegojor, den är mer som en tukan i jämförelse med en papegoja till sin existens

och påståenden och källor som säger att de lever upp till 50 år, är något som precis aldrig någonsin har hänt i fångenskap, de första på 70 talet levde bara 8år och amerikanaska källor säger att man ska vara glad om man får dem att leva 20 år i fångenskap, ALLT detta beror på fel föda, helt fel kost, i princip nollforskning kring artens matbehov i fångenskap, jag blir arg och ångestfylld när jag tänker kring det, för det är en stor existens som bor innuti i en ädelpapegoja, det är som att ha ett barn, som ska dö om 10 år, han är 2,5 nu.

jag behöver hjälp med hans mat, vad jag ska ge han för att han ska leva sin fulla kapacitet .

jag vill inte blanda för mycket, jag vill ge honom ett flertal råvaror som kommer ge hans kropp den respons den behöver ,

idags läget består hans mat av:

20% organiska röda linser ( vegetabiliskt protein)

80% PAPAYA,MANGO,FIKON, GRANATÄPPLE,EV SHARON (INGA ANDRA)

5%Harrisons pellets

Jag undrar om ACAI pulver samt spirulina och nyponpulver är något som INTE innehåller någon typ av mineral som belastar deras kropp?

¨jag har även nektar hemma, är detta något som kan ges till ädelpapegojan iom att den äter det i det vilda eller bör ja undvika den nektar som tillverkas av människor?

jag söker svar från någon som KAN det här på riktigt, inga hjälpsamma gissningar tack..

Annons:
farido13
2013-06-23 19:40
#1

ok

niklassandgren
2013-06-23 20:43
#2

#1 det där var var vell en VÄLDIGT onödig kommentar Farido.

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

farido13
2013-06-23 21:23
#3

förlåt då

Evisen
2013-06-25 22:49
#4

Gammal tråd… :)

Undrar hur det gick för ägare och fågel.

Upp till toppen
Annons: