Annons:
Etikettbeteende-lek
Läst 3423 ggr
Fredrik J
2018-05-03 21:06

Solparakit - beteende problem

Hallå! Mina föräldrar har en två år gammal solparakit. I början var det världens trevligaste fågel. Hon flög från person till person för att leka. Hon bet i håret, klättrade både innanför och utanför kläderna. Rullade rundor på ryggen som en hund på oss osv. Jätte snäll och jätte glad. Idag är hon helt rubbad. Den enda hon vill vara med är mamma. Hon kan ligga innanför mammas tröja en timme. Sitta och putsa henne på axeln osv. Går någon annan förbi så fräser hon, eller ibland biter mamma hårt. Låter kanske som att hon skyddar mamma? Men det slutar inte här. Hon har nu börjat attackera folk. Hon flyger ifrån mammas axel och landar på andra människor (speciellt barn) och biter/river dom i ansiktet. Den enda hon gillar förutom mamma är mig. Eller ja, när hon själv känner för det. En sak hon bara gör med mig är att krypa upp i hörnet på buren och bli klappad i huvudet. Hon kan sitta uppburrad och mysa där när jag klappar henne. Men om mamma går förbi just då, så biter hon mig jätte hårt i fingret. Igår kväll hände en jätte konstig sak. Hon satt konstigt nog på min axel trots att mamma satt bredvid. Hon flyger sedan bort till sin bur och bajsar. Flyger tillbaka och sätter sig på mammas axel, börjar titta på mig och burra upp sig. Sen hoppar hon ner på mitt bröst och hoppar upp och försöker attackera mig i ansiktet. Hon flyger sedan upp på mammas axel igen. Tittar på mig glatt och säger god dag! Helt ärlig? Vad är den fågelns problem? Är här någon som kan något om solparakiters beteende. För denna verkar ha någon allvarlig personlighetsförändring eller något. Hur ska mina föräldrar göra för att få pli på henne? Alla tips är välkommna! Ursäktar för detta långa inlägg. Men hade kunnat berätta mycket mer. Detta började lite innan mina föräldrar flyttade. Men har blivit mycket värre efter flytten. Ha en fin kväll!

Annons:
eliinolsen
2018-06-23 11:41
#1

Jag är ingen expert på något vis men jag gissar att det kan vara hormoner som spökar, den börjar bli könsmogen och verkar ha valt din mamma som partner. 

Jag har tyvärr inga bra tips, min fågel har tagit min pojkvän som favoritperson men jag kan fortfarande hantera den men inte alls på samma nivå som killen kan. Det man får göra är att uppmuntra de beteenden man vill ha och ignorera det andra. Flyger den på folk får den sitta i buren så den inte blir en fara. Tålamod och att vara medveten om att positiv uppfostran är enklaste vägen, att bestraffa gör det bara svårare.

Upp till toppen
Annons: