Papegojor iFokus

Papegojor

Etikettköp-sälj-omplacera-önskar
Läst 5586 ggr
[Moollan]
2010-11-26 17:24
0

Söker Nymf-hona!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag har en vacker Nymf-hane på ca 4 mån. Letar efter en hona till honom.

Någon som säljer eller vet någon som säljer en hona?
Ålder spelar inte så stor roll men helst en annan färg än min hane :)

Mvh Malin

Aviendha
2010-11-28 15:58
0

Jättebra att han ska få sällskap, det är ju flockdjur och de trivs bra med en artfrände :)

Tyvärr är den här sajten lite smådöd så kanske kan du kolla på djurannonser.ifokus eller omplacering.ifokus. Blocket finns det ofta en uppsjö av nymfer som söker nya hem.

[Moollan]
2010-11-28 21:04
0

Det är min första fågel, är så stolt ägare haha! :P

Jag har dock läst lite nu att det är lättare att få dom tama om dom är ensamma så jag funderar på att vänta litegrann med honan.
Skaffade han för några dagar sen bara och då åt han inte så bra o satt mest tyst på gungan så jag blev jätteorolig att han kände sig ensam.
Men nu har han faktiskt börjat tralla för sig själv (eller med mig?), äter mycket och ser allmänt piggare ut :):)
Så som det ser ut nu så avvaktar jag lite med honan, men SJÄLVKLART om det är någon som har en hona vill jag gärna att ni hör av er iaf!
För en hona ska han ha såfort han är lite tamare.

Han åt från min hand igår! *wiiiho!* Så det går frammåt!

[Moollan]
2010-11-28 21:13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara jag som tycker han ser gladare ut? :)<3

Aviendha
2010-11-28 22:02
0

Att han beter sig lite annorlunda nu är väl för att han börjar vänja sig vid sin nya miljö, de flesta är ju lite avvaktande sådär i början.

Jo, jag vet att massor av människor menar att man bör hålla fåglar (och massor av andra djur med för den delen) ensamma för att få dem tamare. Bullshit är ärligt talat vad jag tycker om den saken :P

Visst, de kan ty sig till varandra men de är även flockdjur och det ligger i deras natur att göra just det. Det som händer när man har dem ensamma är att de är så illa tvugna att umgås med en, de har ingen annan alls att vända sig till. Många kan tom bli mer osäkra och otrygga och då kommer man inte alls att gå fortare fram i sin tämjning av den. Med en artfrände så kan det gå åt andra hållet, man får en lugnare, tryggare fågel som därför kan vara mer mottaglig för ens närmanden. Jag skulle hellre satsa på att försöka få hem en välhanterad fågel och jobba från start på att bygga upp er relation och låta det ta den tid det tar. Jag hade en nymfhona ensam till en början och hon var otroligt skygg, hon fick en kompis som hon iofs inte älskade men hon blev lugnare. Min tredje fågel var något hanterad sedan innan och jag hade inga problem att komma honom närmare trots att han inte var ensam i buren. Vill du ha en tam fågel så bör du kunna lägga ner den tiden som det krävs oavsett om de är en eller två. Det finns ingen garanti för att han blir tamare av att vara ensam, en del kanske kan knyta band av den anledningen men jag kan inte tycka att det är okej att ta ifrån dem en rättighet de har för att man själv vill ha ett djur som inte kan värja sig från ens tämjande på samma sätt.

Du gör ju givetvis som du vill. Jag är ingen nymfguru på något sätt men jag har en någorlunda bred kunskap när det kommer till djurs beteenden och behov överlag. Jag menar inget illa även om det jag säger kanske kan verka "hårt". Jag klandrar inte dig för att du föreslår det som en möjlighet eftersom jag vet att det är en sak som många vurmar för. Precis som vingklippning för att göra dem tamare genom att de inte kan fly från en.. Även det en jättestressande sak att göra mot en nymf men det sker, och mycket pga. okunskap. Man förstår inte riktigt vilken effekt det har på djuret.

[Moollan]
2010-11-28 23:35
0

Som jag skrev så letar jag faktiskt fortfarande.

End of Discussion.

Aviendha
2010-11-29 00:12
0

Jag har inte sagt annat heller :) Jag tog bara upp vad jag anser kring teorin om tamare fågel om den hålls ensam (vilket du tog upp) och tyvärr verkar du ha tagit det precis på det sätt jag hoppades att du inte skulle göra :S

Men shure, du behöver inte alls prata om det ifall du inte vill. Jag antog bara att det var okej att jag spann vidare på det du själv tar upp.

gnagarlover
2010-12-04 10:26
0

tjena! jag har några fina tjejer till salu.men först en liten fråga. var har du köpt hanen nånstans? har aldrig sett en 4månaders fullt utfärgad nån gång. han ser ut att vara äldre.

[Moollan]
2010-12-04 16:38
0

Det är möjligt att han är äldre, han är köpt i djuraffär. Föll för honom direkt när jag såg honom. Sååå vacker!! Har lnge letat efter den perfekta nymfen, men inte riktigt fastnat fr någon - förens nu :)

[Moollan]
2010-12-04 16:38
0

länge*

gnagarlover
2010-12-06 19:14
0

har både lutino och isabellbrokiga tjejer.de är kläckta här på sensommaren. ifall du fortfarande letar.

bergmanhanna39@gmail•com
0

#10: är dom tama o var bor dom